Rabu, Julai 05, 2017

Lebaran kedua tanpa Daddy

Tahun kedua tanpa Daddy....

Ramadhan tahun ni macam biasa, seminggu di rumah keluarga Bi... Kebetulan anak2 cuti sekolah, dan Ariq pun dah selamat bersunat.. Walaupun penuh drama sunat Ariq, alhamdulillah Ariq selamat bersunat selepas DUA kali percubaan... Hehehe...

Memang drama...

So kami berkampung kat rumah mertua...

Mesti ramai yang pelik, aku ni macam takde mak bapak... Asyik menempel kat rumah mertua... 

Eh suka hati akulah... FYI, ramai pun pelik... Ramai yang tanya... 

Mak kandung aku, mmg selalu bertandang ke rumah aku.. Like setiap hari.. Lagipun Amily ke sekolah dia yang hantar.. So almost setiap hari berjumpa... Not like my inlaw, kalau aku tak jengah diorg, mmg takdelah berjumpa... Mertua aku akan singgah rumah kalau aku dah lama tak balik je... So rasanya almost setiap minggu aku balik tidur sana... Masa tu aje anak2 aku dapat bermanja dgn atuk nenek...

So adil lah kan...

So, Lebaran... Lepas ni mmg setiap tahun aku akan beraya di rumah mertua dulu..... Selepas menziarah pusara Bi, aku akan membawa anak2 ke rumah suami Mama... Ye, tahun kedua Mama beraya di rumah suami dia.. Means bapak tiri aku... 

InsyaAllah tradisi ini akan berlarutan selagi ada nyawa kami di kandung badan...

Raya kedua, barulah balik kampung kat Muar..

Tahun ni aku tak ikut pun mertua balik kampung YongPeng dan Batu Pahat. Tak sempat...

Alhamdulillah.... Ramadhan tahun ni walaupun dihempap seribu dugaan... Aku dapat laluinya dengan tenang... Agak sibuk setiap petang sebab selain rushing masak dan ulangalik hospital di petang hari... Sepupu rapat aku warded almost sebulan ramadhan... Sepupu yang anak2 aku panggil ayah dan mereka mmg sangat manja dgn dia...

Amily pun sedih bila tahu ayah masuk hospital... Dia takut ayah 'mati'... Ariq pun setiap hari tanya... Ayah baring ke duduk kat hospital tu... Setiap hari aku suruh anak2 aku doa, ayah segera sembuh... Alhamdulillah Allah mendengar doa anak2 aku.... Dapat beraya dgn ayah akhirnya...

Panjang pulak umur mak dan bapak mertua aku... Diorg datang beraya ni... Ihiks..

Okbai


Tiada ulasan: