Khamis, Oktober 16, 2014

Amily yang dedek...

Dulu, masa umur Qila baya2 Amily- umur setahun 5 bulan ni.... Dia sangat lain dari Amily... Dia tak tengok cartoon, dia takde kawan... Dia tak main Ipad or Phone... Sangat mudah dijaga... Kalau jaga dia sendirian kat rumah memang takde masalah. 

Dia pun tak banyak sangat aktiviti. Dia tak melasak panjat sana sini... Dia cuma attach dengan buku2 dia, mainan2  dia, video magic english dia... Dia dah pandai menulis masa umur2 macam ni... Dia buat coloring... Tekun sangat. Tu ajelah kot. 

Masa tu aku dah pregnant Ariq almost 8 9 bulan... Memang dah sarat sangat.. Tapi takde masalah langsung nak jaga dia sensorang kat rumah sewa kami... Nak bawak dia kemana2 pun senang dan mudah diurus... Dia anak yang sangat mudah dijaga. Takde pun nangis atau cranky bila kat rumah. Tak pernah. Masa tu memang Mama yang jaga dia bila aku kerja... kami belum ada bibik lagi masa ni..

So memang dia manja sangat... Takde melasak or menotty bagai... Baik-baik budi sahaja... :)

Dia start nakal melasak pun, bila adik dia lahir.... Sebab jealous kot.. Ihiks...

So Amily ni memang sangat lainlah dari A'qila, kakak dia...

Rupa, perangai, bentuk badan... Tidak sama menurun langsung...

Dia jauh sangat advance. Dah pandai main Ipad, tengok Hi5, main phone.. Yelah sebab dia ada dua mentor atas dia yang umur jauh beza dengan dia kan... Haruslah...

Last week.. Masa cuti panjang, bila duduk rumah.. Macam2 peel dia aku dapat belajar. Yelah time kerja masa adelah sangat terhad...

Amily ni sangat kedidi. Bak kata orang Melaka, bila time dia nak melasak tu, dia akan buat semua benda dalam masa serentak... Orang tengah sibuk, masa tulah dia pun sibuk.

Masa ni, aku tengah sibuk siapkan makanan untuk kakak dan abang dia kat dapur. Memang tak perasan sungguh dia dapat capai jug yang penuh dengan air suam... Bila dah tak larat nak pegang jug tu, apa lagi jug pun terlepas... Habis banjir satu dapur....

Bila aku berlari gi toilet nak ambil mop, tengok2 dia dah sibuk mengelap dengan kain buruk...
Pandai kau ye dik.... Abang dan kakak pun takde nak tolong Mummy... Diaorg pun ada kat dapur tapi buat bodoh je.... Adik je yang tolong Mummy lap air tu.... Aku capai phone nak ambil gambar, tapi masa tu dia dah pergi ke depan hall. 

Aku marah dia.. Aku cakap, pergi lap balik air tumpah tu.....

So dia gi lah ambil balik kain buruk then lap balik air tu... So aku dapat ambil gambar atas tu... Hahahahahahaha...

Kijam tak Mummy?????

Lepas tu, dia nampak chipsmore.. Terus mintak....

Duduklah diam makan jap sambil belek2 ABC dia tu....

Ohye, selain berbeza perwatakan dan perangai.... Dia juga amat berbeza dari abang dan kakak dia. Sebab, rambut dia sorang je curly... Buat tambah muka nakal dia tu......

Ihiks...

Ape ape pun, Mummy sayang semua anak2 Mummy...

Sayangggggggggggg sangat!!!!!!

1 ulasan:

Amyz Azlie berkata...

Comel la Amily ni. Takpe. Tanda budak bijak ni. Biar dia explore semua.

Tapi mommy penat mengemas sikit laa.. Haha.. >.<