Isnin, Mei 28, 2012

Syukur Alhamdulillah

Ambooii... Capang je mata masing2 tengok tajuk kan... Huhuhu..

Apsal Marsha bersyukur di hari Isnin nieh??? Adekah dia pregnant??? Adekah dia dapat bonus 5 bulan elaun dari sang Suami??? Adekah dia dapat hadiah kereta BMW X6 percuma... Muehehehehe..

Muahahahaha...

Nan hado uols.... Mek sekarang tengah menderita demam selsema... Hahaha.. Akhirnya selepas berhempas pulas hidup selama 2 bulan tanpa bibik, akhirnya aku rebah jua.... Eceh.... Rebah selepas berjuang habis-habisan menguruskan anak2 dan rumah tercinta... Bukanlah aku patah semangat uols... Sejak Jumaat malam haritu kesihatan aku dah kong... Badan sangat stress dan penat hanya Tuhan sahaja yang tahu... Lantas Sabtu pagi terus demam dan selsema teruk... Sampaile hari ni... :(

Syukur Alhamdulillah sebab diduga dengan penyakit ringan je ni.... Sekurang-kurangnya segala dosa2 kecil ku dihapuskan oleh Dia yang maha kuasa... Aminnnn...

Tapi, kesian kat anak2..... Terutama Qila... Mummy yang kepenatan dan asyik bersin plus sakit kepala selalu emo dan marah2 diorg yang menakal dan suka sepahkan rumah... Sampaikan semalam, Qila cakap.... "Mummy janganlah marah-marah... Saya sedih tau kalau Mummy marah..." Huhuhuhuhu...

Terus insaf dan sejuk hati ni.... Terus peluk dan cium dia minta maaf... Terus ambil air sembahyang, sembahyang jap.... Doa banyak2 supaya Allah buangkan sifat panas baran aku ni... Sembuhkanlah demam selsema aku ni... Dan lembutkan hati anak2 supaya mendengar kata... Menitis air mata ini... Semoga badan terus kuat dan pergilah jauh2 rasa stress ini... Selalu aku ingat pesan cousin aku, "Dont push ur self too hard.. Do it one at a time...." So rasa relief lah sikit....

Pastu sambungle mengemas dapur... Aku heran sungguhlah... Rumah aku ni, makin dikemas makin bersepah... Makin di mop makin melekit2 lantai... Hantu bibik datang mengacau ke hape??? Kadang2 terfikir jugak... Macam ni lah kot bibik buat keje ek dari petang sampaile malam.. Aku just tahu mengarah dia je.. Pinggan makan aku pun kadang-kadang aku malas nak basuh sendiri....

Muahahahah... Sekarang??? Hamik ko... Rasakan!

Ditambah lagi, last week.. Mama pergi Terengganu dari Rabu sampai Jumaat.. So aku kena buat semuanya SENDIRIAN... Pepagi buta dah kena hantar Qila ke school, hantar Ariq ke baby sitter.. Nasib baik masa siapkan diorg tu takdelah banyak sangat ragamnye... Petang pulak lepas balik dari office rushing amik both anak kat baby sitter, bawak gi kedai untuk beli bahan masak, then rushing balik rumah layan diorg kat playground jap... Lepas mandikan diorg, bersilat pulak kat dapur untuk memasak dinner anak2 dan adik aku.. Sementara aku memasak tu, memang terjerit2 ar dari dapur kan... Adik aku tu, mcm tukul.. Suruh satu, satu je dia buat.. Geram betul... Anak-anak aku pulak tetap asyik ulang alik ke dapur mintak itu mintak ini... Kalau nak tu bukan reti tau nak sabar.. Selagi tak dpt selagi tu menjerit.. Haihhh.. Settle masak dah nak dekat 8.30 malam, barule nak suap diorg makan.. Masing2 macam anak burung kelaparan dah.. Yele kalau nenek ade, jam 6.00 petang diorg dah makan.. Lepas tu aku baru boleh mandi dan kemas rumah semuanya.... Makan pun dah nak dekat 9.30 malam... Lepas tu tidurkan anak2... Settle diorg tidur, aku sambung kemas ape yg patut, iron baju kerja dan baju Qila.. Sediakan baju2 yang akan dibawa ke baby sitter, sediakan schoolbag Qila, sapu2 rumah apa yang patut, basuh botol2 susu then barulah aku tidur..... Haaaaa... Penat nyah!

Adoyaaaaaaaaiii! Tabik spring toink toink kepada yang ada anak2 rapat or kembar or lebih dari dua orang menguruskan rumah tangga dalam masa yang sama diorg bekerja... Kalau ada suami membantu memang syukur alhamdulillah.. Tapi kalau yang sendirian macam aku?? Or suami gi outstation or suami berat tulang???

Haaaaaaaa... Sendiri mahu fikirlah kan.... :P

Seriously... Hari2 aku togok 100plus kat rumah nak bagi tenaga okay..... Hahaha... Kental tak kental lah kan... Kalah org nak gi main sukan kat Olimpik... Laki aku dengar pun naik kesian dia... Siap epsan suruh jaga makan jangan bagi kurus sangat... Yelah, kadang2 selera makan memang drop lah... Aku kalau dah penat sangat memang tak lalu nak makan... :(

Apa-apa pun semua ni buat hubungan aku, Qila dan Ariq makin closed.. Baru aku tahu true color anak2 aku sebenarnya macam mana.... Hehehe..

Yang pasti, bila kat rumah mmg selalu bertekak... Bila kat office, alahaiiii... Rindunya kat diorg setengah mati..

Dan sekarang ni pulak cuti sekolah, Qila akan stay di baby sitter sejak pagi.. Hopefully dia happy kat sana.... Kalau ade rezeki, dan Mummy boleh cuti kita pergi jalan2 ye sayang?????

Tapi tak tahu nak pergi mana... Kalau Ariq tu boleh behaved macam Qila memang senang kerja aku... Haih..

Okaylah.. Tu aje nak bebel harini... BB tinggal rumah so takleh nak transfer gambar untuk update aktiviti hujung minggu kami....

Daaaa....

Ooooppsss.. Sebelum ada yang bertanya (dah ada pun..) Hehehe.. Bibik dijadualkan pulang ke sini tanggal 6 Jun! Bak kata dialah kan...... Mak mertua aku call haritu so dapatle jugak cakap dengan dia.. Sempat gak kirim barang... Agegegege... Kalau dia jadi balik, Alhamdulillah... Kalau tak, kenalah cari alternatif lain... Tu lain kali fikir.. :)

5 ulasan:

norhidana berkata...

hehehehe.... dugaan yek kak, bile bibik nk balik ni kak? mcm dh lama sgt dh dia balik kg....

Ainul Hayat berkata...

Bestla Qila bahasakan diri dia saya. Jarang nak tengok budak kecik bahasakan diri macam tu bila dengan mak sendiri. Selalunya mesti akan bahasakan diri dengan nama sendiri.

.cik yaya. berkata...

hahaha comel je qila, yaya ni hari-hari baca blog akak teringin nak jumpe si qila debot dan si hensem ariq.hahaha

zahirian berkata...

aduyaiii..bace dr atas sampai bawah asyik nak gelakkkkk jek..hahahaha

mummY daniSha berkata...

super mama!hehee....sy x dpt bygkan nak handle anak2 kalau somi x de huhuuu..sedangkan keluar berjalan2 ber2 ngan anak pun bole rasa nak pengan gak heheehe