Jumaat, Mei 04, 2012

Sweet Sour Chili Crab with loves bebeh...

Siapa kata Marsha tak reti masak???!!

Memang pun!

But hey.. I'm a fast learner..... U noe...

Bila terasa je tekak nak makan sesuatu yg tak pernah masak, just shout kat facebook, mintak resepi so macam biasa one of my online  best friend, Aliza akan dengan sepantas kilat bagi resepi... Hehehehehehe.... 

Pergghhh! Senang je kot... Sekali baca resepi terus dah boleh hafal dah..... Akekeke..

First time buat, 24 April yang lepas... Masa tu takde sos tiram dan pakai cili hidup je... Walaaaa..... Mantap babe! Hehehe.. Sambil sediakan bahan2, sambil tu tengok BB... Ibu alaf barulah katakan..... Huhu

Second time buat, petang semalam lepas balik dari office....

Menggunakan sos tiram dan cili giling.... Tapi semalam, dah tak tengok resepi dah... Senang mar...

End up bila dah siap baru aku teringat aku tak letak HALIA... Choooyyy!!!!

Fast learner abah mu.... Wakakakakakakaka!

Sempat tuuuu, tumbuh halia, then tumis balik... Masukkan balik ketam yang dah siap masak tu... Haaaaaa....
Kau berani buat macam ni depan mak mertua ko??? Muehehehe... Dalam hotak fikir gak, ada beza ke letak dengan tak letak... Rasanya halia utk hilangkan hanyir je.. So aku letak jugak... Kalau tak nanti, aku sakit hati pulak kalau masa makan nanti ketam tu rasa hanyir.. Huhuhu...

So, sepanjang aku berpoco-poco kat dapur tu... Dengan baju kurung tanpa kain... Ada dua org budak busuk datang membantu.....
 Sous chef sedang membantu Mummy menumbuk bawang utk ketam.... Dia tumbuk sampai lumat....
 Untuk sayur pun dia yang tumbuk..... Bagus! Dah ada bini esok, kalau Mummy panggil suruh tumbuk bawang, ko refuse, ko jaga baik....... :p
Masa tu kalau nak tengok adegan Ibu Mertua version Hang Jebat, haaaaaaaa... Beranilah ko nak refuse kan... :p
 Muka nakal campur konfiden + excited.... Habis je tumbuk bawang dia cabut sambung main Tom... Bebudak ni kalau behaved, sangatlah behaved..... Kalau tak, jangan kata nak masak ketam, nak masak air pun tak boleh nok.... 
 Yang si kakak jadi cleaner... Basuh segala mak nenek cawan dan sudu yang ada dalam sinki tu..... Ni memang berjam-jam... Sampai kecut tangan dia....
 Basuh nye sikit je, main sabun dengan air je lebih... Standard ar tu budak2... Dulu ko masa kecik lagi teruk Marsha oiiii...
 Bagi je apa dia nak buat as long tak membahayakan.... Jap lagi mesti menjerit mintak tukarkan baju dia sebab dah basah kuyup... :p

Nak tengok ketam mak??????

Hehehehe.... Setakat masak ketam, aku mmg dah terer dah...

Knowing me, aku hanya tahu masak masakan yang aku suka... Kalau kau suruh aku masak benda2 yang aku jarang makan, aku sumpah tak reti noks.... Tapi aku takde hal nak belajar masak.. Bukan susah pun... As long ada bahan mentah, mak ok jers...

Huhuhu...
 Taraaaaaaa... Sweet Sour Chili Crab mak yang malatops... Perasan... :p

Qila makan sampai menjilat jari... Dia sama macam aku, HANTU KETAM...
Meh close up sikit meh..... Ihiks...

Sedap yoooooooooo......

Nak resepi??? Ni aku copy paste sebijik sebijun yang Aliza bagi kat aku...

Selamat mencuba...

Ketam (dlm 2 ekor yg besar2, potong ikut suka)
3 - 4 ulas bwg putih
1/2 inci halia - tumbuk dua2 bahan ni
1 sudu cili giling (kalau nak version spicy sikit)
2 sudu besar oyster sauce
3 sudu besar sos cili manis
4 - 5 sudu besar sos tomato
telur yg dipukul sedikit - utk pekatkan kuah
Kukus ketam sekejap.
Panaskan minyak, tumis bahan2 tumbuk + cili giling.
Bila dah wangi dan agak kering sikit, masukkan sos2 semua dgn sedikit air (anggaran 1/2
cawan).
Didihkan. Perasakan ikut tekak sendiri, pastu masukkan ketam tadi. Kacau sekejap, then
masukkan telur yg dah dipukul tu. Biar sekejap, then tutup api. Tutup dgn tudung, biar wap 
panas tu masakkan telur tu. 

6 ulasan:

Fazlinil Irma berkata...

simple dan nampak sedap. nyum..! nyumm!!

tp makan sorg tak best. kena tgu ada geng. ;)

mummY daniSha berkata...

wahhhh pandainye qila basuh pinggan hehee...gud job qila!

Fienazzuki berkata...

semangat dua orang yang datang membantu tu...comel!!!

Fie datang follow sini(^_^)

HaninFarshid berkata...

Nyum!nyum! nampak yummylicious....tak sabar abis pantang :)

rajinnya dua orang pembantu marsha....hihi...cute sangat diorang tolong2 kat dapur :)

norhidana berkata...

bgsnyer akak ada ramai pembantu hehehe...comel2 laktu... nnti blh la bg dana pinjam lak yek

sedap nyer ketam akak ni... lama tau dana tak mkn ktm nih

.ArianiAizat. berkata...

nak cuba jugak lah resepi akak..sedappp =)