Isnin, April 23, 2012

Selepas hampir sebulan dia pergi...

Eceh... Tajuk macamlah putus cinta gitu..... Huhuhuuhuh...

Mestilah uols tertanya-tanya... Siapakah gerangan si dia itu..... Hubby I kah... 

Bukan uols... Bukan... Si dia yang dimaksudkan adelah bibik tersayang... *Tangan di bahu mata ke atas*

Huhuhuhu.....
*Penulis bersama anak2 ketika bercuti ke KL beberapa bulan yang lalu..

Agegegege.. Gediks!

Sesungguhnya sejak si Dia pergi... Kehidupan saya agak tunggang langgang... Tu baru tajuknya tu... Belum diselak muka surat selanjutnya... Belum tengok dan baca bab 1, bab 2, dan bab yang lain-lain lagi... Hahahaha.... Anda faham kan maksud saya??? 

:p

Anak2 saya tidak nakal... Mereka anak2 yang baik.... Cumanye, dua2 ni rapat... Rapat maksudnya, dari segi umurnya... 

**Siapa suruh beranak setahun sekali??? Hamik ko..... :p

So, seorang berdiri, seorang lagi akan turut berdiri... Seorang berlari, yang seorang lagi akan turut berlari... Seorang terjun, dan seorang lagi akan turut terjun..... Seorang menangis, dan seorang lagi akan turut menangis... Oh kali ni akan ada seorang lagi yang turut menangis bersama-sama mereka... 

Iaitu saya... 

Huhuhu...

Semalam, saya membebel-bebel... Oleh kerana antara mereka berdua, hanya Qila yang boleh faham luahan hati saya, maka saya tujukan bebelan itu kepadanya..

"Mummy hanya ada dua tangan... Dua kaki... Cuba sabar sikit... Ni tak, kalau nak susu tu, nak sekarang jugak.... Sabar sikit boleh tak... Tahu tak apa itu sabar??? Semua Mummy nak buat sendiri... Cubalah sabar! Jangan asyik menjerit.. Bingitlah..."

"Okay kite nak buat susu sendiri ek Mummy..."

OMG... Membuat susu sendiri bererti akan menambahkan sepahnya meja dan dapur... Sebabnya serbuk2 susu akan berterbangan dan tangannya hanya akan lekit dengan susu..

Tapi kalau tidak diberi kebenaran, anak itu akan memberontak.. Menjerit dan menangis....

Iye, mereka tidak nakal... Tetapi mereka tidak mendengar apabila Mummy kata NO, JANGAN atau apa sahaja perkataan yang sewaktu dengannya...

Sob sob sob...

A'qila adalah anak yang terlalu dimanjakan.. Oleh neneknya.....

Ariq pula, terlalu manja dengan Mummynya... (Sebab nenek tak layan dia sangat... Nenek nyampah sebab dia manja sangat dengan Mummy...)

So, hasilnya mereka menjadi terlalu manja dan sukar dikawal... Hampir menuju ke arah spoiled.... 

Ramai orang kata, NO atau JANGAN adalah perkataan yang perlu dielakkan ketika mendidik anak2...

Iye.... Saya tahu puan..

Tetapi Tuhan sudah bentukkan saya sebagai seorang Mummy yang panas baran.. Iye, saya golongan Taurus ye puan-puan... Saya sangat panas baran.... Sekali sekala bila cubaan berlembut dan reverse psikologi tidak berapa menjadi dan saya kekurangan masa untuk terlalu berkompromi dengan anak2... Saya akan menjerit dan memarahi mereka... Vontot mereka akan menjadi mangsa tangan saya.... 

My bad.. :(

Saya masih membiasakan diri untuk mendidik anak2 yang agak luar biasa kelakuannya tanpa bantuan bibik.. Memang pernah saya hidup beberapa hari tanpa bibik sekali sekala dahulu tetapi ketika itu Suami sedang bercuti... Anak2 agak akur dan takut dengan Daddy mereka... Tetapi dengan saya, mereka kurang mendengar kata... Agak degil sebab terlalu dimanjakan... Semua permintaan mereka dituruti... Mereka biasa membuat apa yang mereka suka... Mereka biasa mendapat apa yang mereka mahukan.... 

Atas didikan saya juga... Kerana saya sentiasa mahu membahagiakan mereka... Kerana Daddy jauh dimata... 

Opppsss... Dah pukul 5.00 petang..

Sambung esoklah... Akekekekekeke.... :p

6 ulasan:

LiAnA berkata...

beb.. ko sama bintang dgn aku.. betul apa yg ko ckp.. tapi perasan tak mcm mana garang kita dgn diorg tp manja diorg sampai org luar naik menyampah khen wakakaka.. aku pun panas baran bila time anak buat perangai.. mmg betul anak kita tak nakal tp tak tau bersabar.. aku ckp tunggu jap tp dia dh separuh jalan pun ggggrrrrrrrrr..

norhidana berkata...

hehehehhe.... tajuk tak hengat...
sbr ye kak jap je lg bibik tu abis holiday, pastu akak blh rehat2 kt umah yek...

misz_eyza berkata...

hehe dah rasa macam baca artikel kat majalah keibubapaan lakk...

mariaariffbaby.com berkata...

u such a great writer blog! admirer hokay! esp tang tajuk tuh..hahahahha, macam tajuk cerpen pun iyer

Qimie berkata...

kau kan sumber inspirasi aku. echeh! :p

Sherwieyna Muzzawer berkata...

salam kenal.i dah follow blog kiut ni.follow i balik ye..tq..;D