Rabu, Mac 14, 2012

Kuku jari ku sayanggggg...

Asyik cerita pasal Qila dengan Ariq je kan???

Ape kata harini aku nak cerita pasal kuku pulak.... Muahahahaha....

Jangan pening ye... Jangan tukar url lain ye.. Alang2 kau dah masuk blog aku ni, baik kau baca sampai habis... Kalau tak, rugi.... :p

Pagi tadi punye pasal le ni... Masa aku drive pagi tadi, aku tengok kuku aku sikit punye panjang... Dah macam bohsia bukit pulak aku tengoknye... Nak makan dan menaip pun dah susah tapi aku mmg tak boleh potong sebab aku masih period... Nanti lecehlah nak mandi wajib sume tu kan.....

Tapi hari ni aku dah tak tahan nak tunggu....... Dulu masa anak dara dulu boleh ar nak bela kuku panjang kan... Tapi sekarang dah tak biasa uols... Sejak muka Qila tercalar dek kuku aku masa dia kecik dulu, so sekarang mmg aku tak berani dah nak simpan kuku... Dahle kuku aku ni memang jenis panjang... Bila dah panjang sangat ni aduhaaaaaaaaiii rimas sungguh! Nampak jari aku lagi panjang pulak kan.....
Panjang gilo dah ni..... Kalau kat sekolah ni mahu dah kena maki dengan pengawas weyyy... Silap2 ko kena potong kuku ni depan pintu pagar sekolah... Selagi tak potong jangan harap ko boleh masuk kelas... Huhuhu... Teringat dulu masa sekolah, aku mmg kaki simpan kuku panjang.... Seksa woooo nak cover kuku ni dari nampak pengawas... Tangan 24hrs kena genggam je kat dalam kelas takut pengawas nampak.. Maklumle, pengawas semua dengki dengan kuku aku yang canthek niii...

Hahahaha.. Nak muntah sila lah gi jamban ye... :p

Dulu masa muda2... Aku selalu sapu/gosok kuku aku dengan bawang putih.. Mak sedara aku cakap, petua nak bagi kuku putih berkilat dan kuat.. So panjang macam mana pun tak akan patah... Memang betul nyah.. Kuku aku mmg kuat... Tapi aku takdelah suka cungkil benda2 keras atau separuh keras dengan kuku aku ni... Jaga kuku uols... Kalau tak nanti, cacat kuku mak....

Sepupu aku pun ada cakap, kalau nak bagi kuku cantik... Selalunya cuci dengan limau nipis.... :) Kau cucuk2 je jari kau kat limau nipis yang kau dah belah dua....
Seumur hidup aku gak, tak pernah aku gi manicure tu semua... Buang masa.... Aku boleh je buat semua tu sendiri..... Aku selalu gak beli pengilat kuku yang jenis gosok tu every month.. Sambil duduk2 tengok TV kan, menggosokle aku berjam2... Kalau ada occasion, dan kalau rajin aku akan pakai cutex.. Macam2 color dah aku try... Semua buat sendiri uols.. Tak pernah gi professional manicure! Kemut punye pasal.... Heuheuheuheuheu...
Panjang kan?? Kuku aku ni kuku jenis gelas.... Orang kata kuku ada dua jenis.. Gelas dan cawan.. Yang kuku jenis pendek tu jenis cawan lah kot... Cer tengok kuku korang.... Jangan ada kuku macam kuali dah lah ye.... Kuangkuangkuang....

Eh, merapu pulak...... So rimas punye pasal sebab susah nak menaip untuk buat kerja, aku potong jugakle kuku ni pagi tadi... Tapi kukunya aku simpan so akan 'dimandikan' sekali bila aku bersuci nanti.... :)
Nak tunjuk nail clipper dulu.... Harus mak pakai yang imported je uols... Diterbangkan khas dari Korea.... Hidup harus mengada dan sedikit diva... Jangan marah... Huehuehuehuehue....
Tak sampai 5 minit dah siap sebelah tangan!!!!!! Home made eh office made manicure gittuew......
Barulah kemasssssss.... Bersih dan bermotifkan jari perempuan melayu terakhir....... Kehlassss statement.. Ohye, aku memang tak boleh potong kuku terlalu pendek.... Memang dari kecik begini... Jangan tanye kenapa... Ngilu dow... Takut terpotong isi... Hahahahaha...

Ohye, dulu aku suka gak potong style empat segi.... Mmg sweet tapi skrg dah malas...
Tangan kanan hodoh sikit dan kurang kemas..... Tapi ada aku kesah??? Ohye, dulu masa muda2 dulu aku akan gosok2 kuku untuk kemaskan dengan menggunakan bahagian nail clipper yang bergerigi tu.. Konon nak bagi kemaslah... Dan nak bagi kuku cantik dan tak tajam bergerigi gitu... Tapi sekarang aku tak buat lagi.. Sebabnya aku dah expert trim guna nail clipper aje.. Tu sebab harus guna nail clipper yang tajam so takdelah gigi kau bergerigi kan.. Eh susahle nak explain... Hahahaha.. Lu fikir ajelah sendiri kan....

Kuang kuang kuang........

Itu sahaja tips penjagaan kuku oleh mak ye uols..... Nguehehehehe...

6 ulasan:

anasaliza berkata...

Ana pun xleh potong kuku dlm sikit, mesti ada tggl putih tue..sama laa, ana rasa ngilu..kuku bdk2 nie pun gitu, maka slalu laa bercala-balar bdn diorg bila menggaru..hehehe

Tanpa Nama berkata...

Dikatakan bahawa
menyimpan sebatang
jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti
memelihara sekandang
babi !!!! .. jika kesemua
jejari kita menyimpan
kuku
yang panjang....
bayangkanlah dosa
yang telah kita
tanggung untuk
kesemua babi-babi
tersebut..... potonglah
kuku anda.

pesanan sesama islam berkata...

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya
mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka
buat onar sebab diberi makan bahan kotor yang
berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan
makanan seperti memerah santan kelapa, buat
cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di
ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam
kepala.
Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata
pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah..
Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun
kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku
pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini belum termasuk
korek taik hidung, telinga, basuh berak dan sewaktu dengannya lagi..

Elyn Sani berkata...

jari ko runcing so cntk kuku pnjg. aku ni jari dompok so pnjg lai la nmpk cam hantu ekekkeke

Marsha~ berkata...

ape ke bangang minah kat atas ni.. dah sah2 aku cakap aku pun tak selesa kuku panjang sangat sbb tu aku potong kuku aku ni.. sengal.... nak berdakwah pun agak2 le...

wey minah... fyi, kuku aku ni cepat panjang... dalam seminggu pun dah boleh panjang.. dan aku tgh period so thats why aku takboleh nak potong kuku ni seminggu dua ni... dan tak tengok ke gmbr terakhir?? kan dah potong pendek tu??? sengaaalll...

org kalau busuk hati, mmg begini... baca tak habis suka2 nak tuduh org yg bukan2.. gi lah main jauh2 siapa suruh kau datang merempat kat sini???

EizMerah berkata...

Kuku awak sama mcm kuku saya. Kuku gelas dan tak boleh potong habis. Nti ngilu dan terkena isi. Tak ramai org yg berkuku mcm ni sebenarnya, cepat panjang pun ye juga. Seminggu sekali mesti nk kena potong. Plg mls 2 minggu sekali la br potong. Ape2 pun mmg kwn2 ramai yg puji jenis kuku kita ni cantik berseri. Hihihi... 😉😙