Khamis, Mac 01, 2012

Dugaan sebelum bertemu Daddy.....

OMG....

Tetiba kan........ 

Ramai followers FB tahu, kamu bertemu Daddy Selasa kelmarin... Balik je dari keje, rushing balik... Gi rumah inlaw jap mintak izin dan berkat, terus balik rumah bersiap... Tapi, tetiba guruh berdentum dan hujan pun turun....

Aku macam nak gerak lepas maghrib tapi Mama dan Mak suruh aku gerak awal sementara terang takut lepas maghrib dah gelap sangat.. Padehaaalll.. Huhuhu.. Sama je kan.. Aku gerak pun dah nak dekat 6.30 petang so dah gelap pun sebab hujan.... 
Masa ni masih renyai.... Sempat posing lagi..... Tapi ni masa stop kat traffic light ye... Qila pilih nak duduk belakang.... Dia ngantuk tu sebab minum ubat selsema.. Dia pun diam tak banyak cakap maybe pun sebab kurang sihat... So Ariq je teman Mummy kat depan...
Budak cheeky ni...... Masa ni dah start gelap dan hujan mula lebat.. Kami lalu tol Simpang Empat so mmg banyak traffic light.. Tak tahu kenapa berat hati nak lalu Tol Ayer Keroh.. Padehal otak dah paksa tangan untuk belok ke Tol Ayer Keroh tapi hati tetap degil... :(

Ariq main 'tom' sampaileeeeeee mata dia pedih.. Terus dia tanak dah....
Qila yang sangat excited nak jumpa Daddy... Seawal jam 5 lebih dia dah siap... Masa Mummy sampai je rumah, terus dia pakai shoes.. Padehal Mummy nak mandi dan makan dulu....
"Mummy, ambil sekali lagi!!"

Hehehe.. Sebab gambar pertama dia tak peace dan senyum.. Huhuhu..

Ohye, ape dugaannya????

Fuuuhh.. Korang tau tak, lepas je fly over Tesco Cheng tu, hujan turun maha lebat.. Memang gelap gelita tak nampak apa... Aku berdoa tak henti2 sebab beberapa kali air terpercik menyimbah sampai menutup cermin depan beberapa saat okay... Memang tak nampak ape sebab penuh dengan air! Menggigil okay drive masa tu...

Kami ambil masa almost 1 jam untuk sampai Tol Simpang Empat... Fuh... Sampai je Tol Simpang Empat, aku terpaksa stop jap dekat Petronas untuk baringkan Qila dan baringkan seat Ariq sebab diorg dah tertidur... Aku tau Ariq dan Qila tidur dalam ketakutan sebab beberapa kali kereta kami tenggelam dengan percikan air.. Ariq sampai ternganga dan hanya sempat berkata "Wooo..." Sambil terbeliak kejung.. Huhuhu..

Lepas je aku sentuh card Touch n Go, puffffff!!! Tetiba semua sport lights dan lampu kat Plaza Tol tu terpadam!! Gelap gelita... Bukan tu aje, lampu jalan sepanjang susur keluar ke high way tu pun terpadam!!

Dengan hujan maha lebat, kau bayangkan... Takde lampu langsung..... Aku drive dengan menggunakan mata hati... Kereta sampai berat nak gerak sebab air banyak sangat kat jalan..

Terus aku ambil keputusan nak patah balik.. Tapi bila fikirkan anak2 aku yang excited nak jumpa Bi..... Aku teruskan perjalanan sambil nangis sikit... Aku sangat takut... Aku bayangkan kalau jadi apa2 kat kami, kalau jadi kat aku seorang takpe tapi aku bawak anak2 aku yang masih kecil.. Aku tanak jadi apa2 kat diorg... Aku dah biasa drive malam2 dan dalam hujan lebat tapi bila fikir ada anak2 turut sama dalam kereta ni buatkan aku jadi takut.. Susah nak explain rasa takut tu macam mana..... Kalau aku seorang, aku boleh stop mana2 dan tunggu... Tapi bila ada bebudak ni, mustahil lah aku nak buat macam tu.. Takut diorg terjaga dan menangis ketakutan... Huwaaaa....

Aku teruskan juga perjalanan dan berdoa tanpa henti.. Orang kata, doa ketika hujan lebat mudah dimakbulkan Tuhan.....

Alhamdulillah...... Sampai je area Pedas Linggi, hujang mula slow down... Dan kuasa tuhan, jalan tiba2 jadi cerah bercahaya.. Padehal tiada lampu jalan... Yang ada hanya 2 buah lori dan 2 buah kereta... Tetapi malam tu, jalan di highway tu sangat terang bercahaya walaupun di atas langit hitam pekat gelap gelita... Cahay tu macam datang dari bawah... Sangat menakjubkan.. Syukurrrr sangat sebab Allah mendengar doa aku....

Aku tak terfikir lagi masa tu.. Aku ingat itu hasil dari lampu lori kat depan aku.. So aku ambil keputusan ikut je bontot lori tu... Padehal, aku biasa drive malam, lampu lori takkan boleh menerangi jalan seindah dan seterang itu.. Terangnya luar biasa, sukar aku nak gambarkan dengan kata-kata... Indah dan terang uols.... 

Dan rasa amat menyesal sebab tak ambil gambar... Aku tak terfikir masa tu..... Aku overtake lori tu lepas Senawang sebab masa tu abru ada lampu jalan... Dan lepas dari tu hujan terus berhenti... Aku terfikir pasal kisah 'cahaya' ni pun masa aku drive balik ke Melaka esoknya... Baru aku terfikir pasal tu....

Alhamdulillah... Kami selamat tiba di Liquid Bulk West Port lebih kurang jam 10.15 malam..... Perjalanan yang sangat memenatkan.. Huhuhu...

Aku ada berhenti di RNR Seremban untuk shi shi dan top up Tounch n Go.. Ada pekerja Shell yang baik hati tolong tengokkan anak2 aku masa aku ke toilet.. Alhamdulillah lagi....

Segalanya dipermudahkan Tuhan.. Anak2 just bangun masa aku dah parking betul2 depan Melati 1, dan Daddy datang untuk membawa kami naik ke kapal.....

** Bersambunggggggggg...

6 ulasan:

misz_eyza berkata...

syukur kak semuanya selamat...tk dpt sy bygkan kalau terpaksa drive dlm keadaan gelap tanpa lampu...apa cahaya tue kak? mcm saspen jer huhu..

ajuramli berkata...

hu, sgt mencabar perjalanan 2...diri & hati kene kuat tau demi org tersaynag...

YaYaNsMuM berkata...

Ish2...boleh bayangkan diri YM kalo dlm keadaan cmtu.mmg sgt mencabar...tapi, Allah sentiasa melindungi hamba-Nya bila hamba-Nya tak henti2 memohon.

norhidana berkata...

aduh kak,,, berdebar dana baca ntry ko nih kak.. dpt dana bayangkan camne keadaan nyer bile glp glite gitu... aduhla...

mungkin cahaya tu berkat doa akak, nk jmpa ngn husband n nk jmpakan anak2 ngn daddynyer...
tak sbr nk tunggu sambungan nyer tau

~~Sue eLLa~~ berkata...

syukur kak semuanya selamat..dah laa malam gelap pulak..dah laa musim hujan.ya Allah..moga Allah permudahkan segala urusan akak..amin...ok..nak baca entry atas plak sambil senyum2 bila qila n ariq dah jumpa daddy.hihih

Amy Z! berkata...

tak tau la. bila baca cerita marsha ni mcm ni, mesti rasa nak menangis sekali. maybe sebab marsha share dari hati. alhamdulillah marsha dan anak2 selamat~ Doa ibu memang makbul dan Allah sentiasa bersama kalian.