Jumaat, Disember 16, 2011

Aku pun sibuk nak buat Pavlova jugeks!

Masa kat Sabah tuhari, first time aku dapat merasa makan Pavlova... Begini rupanye Pavlova ittuew...
Sedap gilos uols....... Meringue itu sangat lembut.. Hilang bila masuk ke mulut... Terus jatuh chenta pada Pavlova..... Balik dari Sabah on thursday... Jumaat petang tu terus ajak Bi shopping bahan2 nak buat Pavlova.. Bi bukan sahaja belanja bahan2 mentah.. Bi siap belikan aku stand mixer lagi uols.... Dia support sungguh usaha murni aku nak baking Pavlova untuk dia.. Ihiks...

Thanx Sayanggggggggggg... Muachs muachs!

So malam tu jugak cargas menjalankan upacara mem-baking Pavlova dengan bantuan anak2 serta suami.. Akekekeke.. Terkejut mak mertua I tetiba I turun ke dapur untuk baking.... Paling excited tentunya A'qila Izzara.... Semua dia nak buat sendiri... Adoyaaaaaiii..
Mummy takut bebudak ni gi hulur jari je.... Muka masing2 bukan main dekat dengan itu mixer... Kok ye pun jakun tak pernah tengok Mummy masuk dapur, janganlah sampai ini macam nak oiiiiiiiiiiii... Agak2 le sket kalau nak jakun tu... :P

Daddy pun sama... Terkesima kot Mummy masuk dapur.. Dia pun join jakun tengok mixer tu buat keje.. Hahahahahaha... Mummy lagilah jakun... Ini pertama kali dalam seumur hidup Mummy ade stand mixer sendiri.. Buat cake pun tak pernah uols... Punyelah berkobar2 ni... Mesti ramai orang ejek.. Hok alor baru nak buat Pavlova sekeping sibuk nak beli mixer.. Ada aku kesah?!!!
Qila setia menunggu dari awal sampaile akhir.. Tapi dia tertidur ketika nak tunggu meringue siap dibakar... Sian dia.... Pagi2 bangun tidur, terus tanya "Cake semalam dah siap ke???"

Mak mertua I pun tak sabar nak rasa..... Akibatkan tidak sabar, kami tak tunggu meringue sejuk sepenuhnya... Terus letak cream cheese topping dan tabur buah dengan meriah sekali... Pukul 11 malam, kami menikmati Pavlova yang tak menjadi sebab meringue itu adelah agak liat... Damn!
Inilah Pavlova ku malam tu... Nama Pavlova ini adelah Pavlovaku Sendu di Malam Hari... Ihiksss..... Manis sangat pun ye....

Tapi esok paginya tu, aku keluarkan acuan kedua.. Aku buat dua acuan sebab saje gatal kan... Petang kot, baru buat topping dan tabur buah.. Masa nak makan.. OMG!!! Menjadi uols.... Meringue sangat lembut dan sedap walaupun manis sket.... Means kena tunggu betul betul betul sejuk ye baru boleh hidang dengan topping tu semua....
Dah tinggal separuh baru ingat nak ambil gambar... Qila siap tanye "Ape ni??" Sebab tak macam cake kan... Berbuih gak mulut nak ajar Qila, mak mertua dan nenek untuk pronounce PAVLOVA... Nak explain lagi ape kebenda ni kan.. Yelah, org2 lama manalah tahu kan.. Mak mmg terer buat segala mak nenek cake, tu yang dia soal siasat menantu dia ni ape kebenda Pavlova ni... Ahakss.. Modern sangat bunyinya kaaaaaaaaaaannn... Terus Mak mintak resepi.. Akekekekeke....

Alhamdulillah, percubaan pertama menjadi.. Berkat dibuat dengan penuh kasih sayang.. :) Cuma pasni kena kurangkan gula.... 

Ohye, resepi aku ambil dari sini :- IRMADILONDON.BLOGSPOT.COM

Thanx Irma sebab banyak bagi petua dan tips... Irma mmg bisnes Pavlova tapi dia tak hantar sampai Melaka.. Ihiks... 

Memang ramai pun ikut resepi kat sana..... Sedaaaaaaaaappp tapi make sure kena patuh kepada semua peraturan yang ada... :)

Tak sabar nak try buat lagi.. This time nak buat cantik2 sikit.. Ihiksss... Best kalau dapat buat kat rumah baru.. Bersama dapur baru... InsyaAllah.... Tak lama je lagi.... Muehehehe...

6 ulasan:

Lelord berkata...

kehkehkeh aku pun jakun beb wlpun sblm ni aku penah nmpak kat blog2 pemes tp aku xde sket terlintas nak buat.

ko la pendorong utama aku buat nyahhhh tabik spring kat ko

Marsha~ berkata...

hehehehehe..... kau balik nanti kite buat sesama pastu bagi kat Ajai.. muahahaha...

Ummi berkata...

wahhh..bagus!!ramai org dok cakap pasal pavlova..teringin nak buat ..tp tah bile..huhuhuu

Aida berkata...

dan ini adalah kali ke 5 aku telan air liur tengok pavlova mu itu .. huwahhhhhh

farmys berkata...

bestnya..

Tanpa Nama berkata...

beli mana pavlova hari tu masa kt Sabah?.nak cari juga.huhu