Isnin, September 05, 2011

Sambungan kisah malam dan pagi raya.....

Iyeeee.... Aku keluar rumah jam 4.30 pagi hening itu untuk bergegas ke bazaar ramadhan depan kawasan rumah untuk mencari baju melayu hijau olive untuk Ariq! Said kannn? Dengan hanya berbaju tidur, rambut pun tak sempat sikat... Gasak lah ade aku kisah kan.... Dari jauh sebelum sampai parking aku nampak masih ada banyak kereta dan kawasan bazaar masih meriah bercahaya.... Alhamdulillah.... Harap2 dapat cari lah kan... Nasib baik jugak dari rumah aku ke bazaar ni tak sampai 2 minit drive...

Tapi lepas je park kereta, aku tengok mostly para peniaga dah start packing barang jualan masing2... Hampir 50% baju2 sudah ready diikat dah nak masuk ke dlm lori kot... Tapi nasib aku mmg baik.... Baju melayu lelaki dan kanak2 antara baju terakhir yang diorg baru nak pack... So bertempiaranlah aku dari satu gerai ke satu gerai yang lain nak mencari baju melayu hijau olive untuk kanak2 dua tahun...

Baju melayu hijau mmg banyak uols... Tapi nak mencari warna hijau yang cantik serta kena dengan umur Ariq mmg seksa.... Sampaikan aku dah nak nangis dah.... Memang tak ade dah... Kalau ade pun saiz Ariq yilek pocik! Tapi, betul2 di gerai terakhir, aku nampak dari jauh ada satu baju melayu color hijau seakan2 hijau olive.. Terus aku tanya saiz dua tahun (18), alhamdulillah... Adeee.... Lepas tawar, dapatle rm20 sahaja.... Huh! Tak payah beli kain baju melayu jauh2 sampai kat Jakarta nun.... Materialnya pun sangat cantik dan sesuai dgn kulit Ariq.... Syukurrrr...


Peaceee... Aku pun pulang dengan senang hati.... Hampehs betul tailor labahau tu... Sampai skrg tak call aku utk mintak maaf pun tau... Vavi..


Inilah baju melayu ad hoc anak bujang saya..... Cantik kan.... Rezeki Ariq... Memang tinggal sehelai je ni dan di gerai terakhir lak tu...... Jahitan pun kemas.. Warna pun sgt cun! Dia nampak sgt handsome kan? Hehehehe.....

Tetapppiiiii.... Selesai bab tu ade lagi pulak yang terjadi.... Satu lagi dugaan menimpa...... Masa nak kejutkan anak2 aku untuk bangun mandi... Aku tengok perut dan dada Ariq dah keluar bintik2 chicken pox......! Adooooyaaaaaiiiiiiii...... Ape lagi yang nak kukata???????? Alhamdulillah je laaah.... Thats why pipi dan badan anak bujang aku ni penuh calamine.... Kesiannn anak Mummy...... sudahe baju tak siap, kena chicken pox pulak di pagi raya.... :(

Nak pergi klinik utk ambil antibiotik pun tak boleh... Manalah ade klinik yang bukak.... Lagipun tak sempat lah nak bawak gi hospital.... :( Redah jelah lah nak oi....


Namum dia masih tetap aktif mcm selalu.... Ohye, masa ni aku dah mati kutu.... Tengah blur mengenang nasib.. Mama, adik aku dan bibik tengah gi sembahyang raya... Kami bertiga kat rumah dah siap berpakaian... Tapi tatau kenapa aku lupe nak amik gambar aku sendiri.... Huhuhuhu..... Jiwa kusut tapi still boleh handle lagi....... Chicken pox Ariq tak mcm Qila... Ariq punye halus2 je... Saje lah aku nak sedapkan hati time tu....


Lama jugak menunggu diorg nak alik dari sembahyang.... Bebudak ni dah siap pakai kasut, then bukakkkk balik sebab nak baring minum susu..... Baju kurung Qila tu cotton, so mmg sejuk je bila dipegang tapi tak mudah berkedut... Best gilak baju ni sesuai utk budak tgh lasak mcm dia...


Pas minum susu, rasuah diorg main Ipad.... Nampak bulat je pipi Ariq dengan calamine tu.. Hehehehe... Baju Ariq pun tak mudah kedut dan senang sangat nak gosok....


Alelelelele... Cheeky boy Mummy sibuk nak tunjuk peace....


Boring main Ipad, diorg tengok cartoon.... Eh boring ke berebut ek... Huhuhu... Sorang berteleku kat bawah, sorang mcm topekong siam kat atas..


Comel je Mummy tengok anak2 Mummy di pagi raya ni......

Lepas je diorg balik sembahyang, sessi memohoan maaf pun berlangsung... Ko tengok anak2 aku.... Time ni lah sibuk nak menyelit sama...... Tapi bila suruh mintak maaf dgn nenek, masing2 lari... Huhuhuhu.....


Menyampah pulak aku tgk mural kat dinding tu.... Huhuhuhuhu....


Gambar raya aku dan family adelah paling cool dan santai.... Boahahahahahaa... Senget benget si bibik tolong snap kan... Ni je yang ok sebab lain sume ke laut... Akekekekeke.. Jadilah... Bi balik nanti ambik le yang proper nanti.... Takpe... Takde hal... Itulah adik aku.... Sape aweks umur 27 ke bawah nak kenal dengan dia, aku takde hal... Dia pun bujang lagi... Akekekeke....

Lepas salam semua, kami terus ke kubur.... Pastu Mama dan Boy terus balik Muar... Aku singgah rumah family Bi dulu.....


Inilah family mertua aku... Semua ada kecual Bi... Adik beradik Bi 3 org je.... Adik dia je tu belum kahwin.. Sama mcm adik aku... Tp si Najib ni dah ade calon.... Akekekeke...


Ko tengok.... Sampai macam ni sekali diorg kira duit raya... Akekekekeke..... Ariq tanak langsung pakai songkok... Dia campak je mcm tu... Huhuhu....

Lepas settle semua, aku terus gerak ke Muar.... Tapi bibik kena tinggal kat sini sebab parents Bi mintak tolong jagakan moyang Qila dan Ariq sementara diorg nak ke Yong Peng sekejap... Takde hal lah sebab aku pun ke Singapore mmg tak bawak bibik.... So bila nak drive balik Muar, lor baru teringat, anak2 aku takde carseat...... So masa otw ke Muar tu sekali tengok belakang.......


Tudiaaaaa........... Qila mmg dah tido dulu.... Ni mesti kes si Ariq tido sambil duduk ni..... Dia jatuh tersembam sebab tertidur lah tu...... Aku suruh baring dia tanak... Haaa.... Nasib baik tersembam betul2 sebelah tepi kepala kakak... Kalau lah belaga kepala? Harus benjol...... Terpaksa aku stop tepi hiway sebab takut Ariq susah nak nafas...... Memang bahaya lah aku drive jauh2 dgn 2 org budak ni tanpa carseat tp nak buek macam manooooo..... Alhamdulillah selama sampai tanpa sesiapa yang meroyan.. Huhuhu.... Sampai Muar, gi beraya 4 5 buah rumah terus shoot Singapore....

Huh.... Panjang dah ni.......

Esok sambung lah ye.. Daaaaaaa.....

- Posted using BlogPress from my iPad2

7 ulasan:

Fazlinil Irma berkata...

baloi mummy keluar pukul 4.30 pagi cari baju utk ariq. mmg hensemlah wpun kena chicken pox.

Arizza @ Aie berkata...

Ariq ensem laa kak marsha! :D selamat hari raya~

emanurish berkata...

siannya... pepagi berembun cari baju raya.. cari kt mana tu tman cempaka ke? selamat hari raya marsha

Marsha~ berkata...

eman.. taklah.. bazaar pantai klebang je.. mana sempat nak ke cempaka...

PurpearlLyna berkata...

beli car seat la kak oi. kang pth tengkuk ariq tu..huhu

Marsha~ berkata...

carseat ada 3 dik oiii.. bukan takde.... masalahnye, tetiba je mak mertua suruh bibik tinggal sana.. nak buek macam manooooo

Aida berkata...

rezeki ariq ada gak baju dia .. adehhh .. teruk lah tailor ni .. baju budak je pun .. bangang !!
tp kek lapis tu sedap !! sampai tak cukup ..