Sabtu, Ogos 27, 2011

Cara-cara membuat passport kanak2

Hahahahaha.. Poyo je tajuk kaaaannn..

Alkisah anak bujang bongsu kesayangan ku yang seorang ni belum ada passport lagi... So alang2 mempunyai plan untuk berhari raya bersama Daddy di Singapore, aku pun decided utk buat passport si kecik ni...

Pagi tu Mama dan Bibik hantar Qila gi school... Haritu hari Jumaat.. Eh semalam lah... So aku just pergi berdua je dgn Ariq.. Aku rasa senang je kot nak handle budak ni as long ade carseat, stroller, ninit, susu dan air sirap.. Hehehe.. Kalau Qila, kena ade extra CASH.. Huhu.. Ariq takpe.. Dia belum tahu pow aku ape2 lagi.. Hehe...

Tetapiiii... Belum pun sampai 5 minit aku tinggal berdua dgn Ariq dia dah bikin panassss... Berderau darah aku nyah oi... Kereta aku park dekat luar pagar, mcm biasa aku akan bagi dia duduk dalam kereta dulu... Tapi kali ni aku guna carseat lah... Lepas locked carseat, aku masuk dalam rumah untuk ambil stroller dan kunci pintu... Tak sampai 2 3 minit aku tinggalkan dia, aku tengok Ariq dah berdiri kat luar kereta sambil try nak tutup pintu kereta.. Huwaaa.... Mcm mana dia keluar ek?!!!! Pantas macam lipas kudung.... Dahle hujan renyai2... Aduhaaaiii anak... Memang kena 24hrs alert dengan budak ni.. Sesaat pun tak boleh leka.. Nasib baik dia tak terus lari ke jalan.... Chooyy...


Walaupun dah lama tak guna carseat, terer pulak dia membuka lock tu.. Atau maybe lock tu dah longgar? Hermmm...


Masa ni tengah khusyuk nyanyi lagu Pokok Hazama dan MUH.. Dia takdelah nyanyi betul2... Nyanyi hujung2 je... Hehehehe...


Sampai imigresen dalam pukul 10 pagi... Orang ramai gila okay tapi giliran aku cepat sangat maybe sebab buat utk kanak2 bawah umur2 tahun kot.. Dapat fas lane.. Tunggu untuk register 5 minit, dan untuk bayar 5 minit pastu settle. Siap dalam masa sejam dapatle passport tu... Cepat kan?


Ariq dah start ngantuk sebab baru pas minum susu... Mulalah nak mengentel siku aku.. Sebelum dapat no giliran, aku gi amik gambar Ariq dulu... Seksa wooooo... Dia tanak duduk pun atas bangku tu... Bila duduk, dia sengetkan badan dia... Terpaksa aku menyangkung depan Ariq then grip tangan dia, paksa dia duduk tegak.... Fotografer kena cekap ar kan.. Huhuhuhu.... Lepas tu baru bleh gi amik nombor giliran.. Tapi sangat hampehs bila aku lupe bawak original copy surat beranak Ariq.. Aku just bawak yang fotostat aje... Minah tu kata, tak boleh.. Kena ada original.. Pastu aku cakap elok2, Mykid kan ada watpe nak guna surat beranak? Takkan nak suruh aku balik rumah ambil kan?.. Pastu mamat sebelah dia cakap, mesti ada.. Tak boleh kalau takde... Pastu aku dah stress.. Aku tinggi suara sikit dan cakap Mykid anak aku ni tak laku ke??? Tak guna susah2 buat Mykid kalau tak boleh guna atas urusan rasmi mcm ni.. Dia kata, Mykid tak laku sbb takde maklumat details.. Bistu, yang fotostat surat beranak tu takde ke tulis details semua????! Tengok jelah kat situ... Sengal kan?? Pastu dia suggest aku gi amik salinan surat beranak kat JPN depan tu.. Lagi aku sentap, salinan tu ORIGINAL ke???!!! Sama gak kaaannn....

Terus dia masuk dalam tanya pegawai dia... Boleh jerssss uols... Saje kau nak menyusahkan aku kannnn.....

So, dalam pukul 11 pagi settle, passport siap pkl 12 tghari.. Malas nak balik, aku ajak Ariq lepak surau...


Selesa gila uols sebab kami dua beranak je dalam ni... Sejokkk.. Bersih dan luas.... Aku bukak tudung, baringggg.... Ariq melasak kejap je...


Pastu dia pun baring sebelah aku..... Isap ninit, gentel siku....

Tak sampai 5 minit...........


Akekekekekekekekekee.......... Dia pun terkulai layu di tasik madu macamle dia yang puasa kaaannnn......


Heaven.... Aku ape lagi, kepit handbag, peluk Ariq kuat2 (takut kena culik uols) dan tidooooooo......... Akekekeke......


Ohye, meh nak tunjuk gambar Ariq..... Mcm pakai baju sekolah je kan? Hehehehe.. Telinga dan mulut tu rasa nak kunyah2 je... Nasib baik dia tengah bengang dan mulut dia tak ternganga mcm selalu... Hehehe...


Aku tersedar jam 12 lebih terus cecepat bangun... Ariq masih lena, bila angkat masuk stroller, dia terus terjaga.... Terus mintak air sirap... Masa ni tunggu 5 minit lagi then terus dapat passport....


Tadaaaa..... Telinga capang sungguh... Dah ade passport ni panjang le idea Mummy nak ajak Daddy gi holiday next year... InsyaAllah kalau ade rezeki lebih, boleh gi tgk Mickey Mouse ye.... InsyaAllah......

Hopefully dapatle jumpa Daddy kat Singapore nanti.... Walaupun Daddy balik lagi next 2 weeks, tak kisahle... Nak jugak jumpa dia raya pertama nanti... Amin...

-posted using my Ipad2

4 ulasan:

w|cKa` berkata...

ingatkan nama ariq ada abrar

oneyani berkata...

Comey gilers muke ariq...ahaha betol la rasa nak kunyah2 je

.ArianiAizat. berkata...

beshnya k.marsha..lagi 2weeks jer..tak lama dah tu..sekejappp jer =)
selamat berhari raya di singapore!

^__^

~~Sue eLLa~~ berkata...

tak tgk lain dah kak..tgk gmbr ariq jee..hahaha..hensemmmmmmm... :)