Jumaat, Jun 10, 2011

Tanah Abang, Sarinah Mall dan ITC Kuningan

Second day uols.... Pepagi dah bangun excited untuk shopppinnngggggg!!!!!!!!!

Jakarta kan mcm Bangkok, lewat sejam dari waktu Malaysia so dalam pukul 6 pagi matahari dah terpacak atas kepala.. Hehehehe... So jam 7.30 pagi memang dah takleh nak tido lagi sebab katil I ols betul2 tepi cermin tingkap so bila baring tu memang boleh nampak bawah dan builiding2 lain.. Suku Jakarta boleh nampak uols.. Kata duduk tingkat 12 kaaannn... Tapi rumah Qimie lagik tinggi.. 22 tingkat uols.... Gayaaatttt!

So mandi laju2 then terus gi breakfast.... 

Tapi sebelum tu.. Ayuh posing depan pintu rumah.. Weols paling suka port ni sebab kiri kanan cermin besar... Akekekeke.. Kiranya last kopek le nak pandang cermin before keluar dari apartment ni... Ngeeee.......

Ini adelah Owne.. Paling tinggi dan paling lawak di antara kami semua.... Kalau dia takde, harus sunyi....... :) Mak sayang kau noks... :p Oooppsss.. Dia bukan skandal mak.. Dia adelah junior mak masa kat UKM dulu ye... Kami satu kelab teater gituh.....

Inilah building Oakwood... Ni kira macam mall kecik gitu.. Ada Ranch Market, Starbucks, ATM, fitness center dan macam2 lagi lah.... Kami breakfast kat sini.. 5 minit je jalan kaki dari rumah... Ni masa ni tengah tunggu teksi.. Ohye, kami gi sana tak pakai tour agent. Semua urus sendiri.. Nasib baik Owne dah agak familiar dgn Jakarta dan kebetulan ada Qimie dan Hafiz kat sana so mudah lah trip kami ni... Tanpa mereka, memang susahle kami uols... :) Aku dulu pun pergi sana pun tak guna agent.. Menumpang ihsan kenalan Angela yang entertain kami 24hrs so mmg semua decided sendiri mana nak pergi... So kat Jakarta mostly kami naik teksi atau bajai kalau nak kemana-mana.. Seronok... Kat sana boleh je naik taksi sekali 4 orang.. Ihiks... Ohye Hafiz tak ikut sebab dia kerja...

Lokasi pertama adelah ke Tanah Abangggggg.... Tanah Abang ni macam Pasar Payang kot tapi lebih luas dan teratur le.. Aircond lagi... Masa ni pagi lagi so tak ramai orang... Ade 6 tingkat tak silap aku... Aku just beli telekung untuk Mama, Mak dan kakak ipar aku... Tu pun dah senget bahu pikul sebab telekung kat sana mostly siap2 dapat bag... Tu yang buat berat....

Kat sinilah aku dan kronies borong telekung.... Selepas penat pusing2, akhirnya bertemu jugak telekung yang Mama nak.. Dia nak yang Rp500,000 uolsss!!! Memang cantik.. Sutera japang kot... Ala2 material untuk kain nikah tapi bukan berkilat, macam sulam tenun gitu.. Cantik.... Nasib baik Mama suka.. Harus nyahhh.. Rp500,000 kaaaauuuu.... Harga sebenar Rp800,000 tapi beli dua so dapat murah sikit..

Aku siap warning mamat atas ni, kalau aku jumpe telekung yg sama dan lebih murah kat Pasar Baru, Bandung nanti.... Aku datang balik kedai dia, aku tembak dia hidup2.. Hahahaha.. Nasib baik takde jumpa pon.. :P Tapi takde lah pulak aku nak amik gambar letak sini.. Tu exclusive utk Mama pakai di pagi raya.... Ngeeee...

Kat floor berapa ntah tak hingat ade jual banyak baju kids tapi aku tak berkenan sebabnye, kena beli kodian (borong) Pastu bukanle brand yang familiar sangat pun.. Try gak nak beli sehelai dua tapi dia tak layan ko... Kewats nak mamp*s mementang sales dia banyak minggu ni... :p

Tapi sape nak bisnes tu mmg bagus beli borong kat sini... Worth it... Uols cakap je uols nak buat berdagang pasti dapat murah dong.. Eceh.. Konfideeennnnss.. :p

Hasil borongan Wynn, Sham dan aku... Aku tetiba penat dan sakit pinggang so lepak duduk jap sementara tunggu Wynn survey kain nak buat langsir.. Tapi mahal bebenor... Adeke patut diaorg nak charge Rp 5 juta all in utk 4 tingkap??? Kain organza je pun... So tak jadi tempah.. Aku memang tak minatle nak beli langsir keeee.... Cadar keee... Ape keee... So not me lah kan.. Lainle datang dengan Bi.. Boleh gak dia tolong bawak barang.. Ni dengan dslr nyeee.. Dengan telekung nyeee.. Tak kuasa aku nak bawak barang...

Tapi, Sham dan Cerap beli luggage baru soooooo, menumpang lah kami ke dalam luggage masing2... Ringan sikit bahu...

Terima kasih uols...... Muachs! Aku sesiap bawak shopping bag Jusco... Masing2 bila nampak aku ade shopping bag, terus berebut2 mintak Hafiz shopping bag sorang satu... Akekekekekek...

Senang bawak shopping bag atau back pack, semua barang shopping sumbat je satu bag... Kemas sikit... Tapi kudrat aku buat kuat sangat.. Berapa berat sangat boleh pikul pun...

Lepas Tanah Abang kami ke Sarinah Mall pulak... Bukan nak shopping ape just nak cari fridge magnets sebab memang ade jual kat sana je pun.. Felikkkkk tetapi benaaarrr.. So kami nungguin taksi di sini...

Cuba uols tengok deretan motorsikal yang mcm semut kang belakang tu... Ni adelah parkir nya ya mbak... Tak terbayang aku macam mana motor yang kat tengah2 tu nak keluar.. Haiyoooooo.... Tapi rasanya ni semua motor pekerja kat Tanah Abang ni kot.....

Suasana agak macet so kami nak cepat terus decided amik bajaiiiii...

Yeeeehaaaaaaaaaaaa..... Ade cerita kelakar seram masa ni....... Driver bajai kami ala2 sentap dengan seorang lagi driver yang bawak bajai macam haram.. Diorg saling maki hamun antara satu sama lain pastu berlumba okayyyy.. Seram tapi seronok!! Wakakakakaka... Yang pasti kami siap bersorak bila bajai kami menang.. Wakakakakak...
Inilah driver itu... Naik bajai murah je.. Antara Rp10,000 hingga Rp20,000 untuk 2 hingga 3 orang... :) Best woooo naik bajai kat tgh2 jammed tu... Cilok sana, cilok sini... Cepat je sampai.. Bajai ni mmg main masuk sesuka hati dia je... Bak kat Hanne, kawannya si Wynn, "Hanya Tuhan aje yang tahu mereka mahu membelok ke kiri atau ke kanan" Wakakakaka.. Betul gak.. Jangan kau mimpi diorg nak bagi signal... Entah ade ke tidak pun signal bajai ni.. Hahahaha... Tapi sempoiiii...

Taraaaaaaaa.. Dah sampai Sarinah.. Posing dulu sambil tunggu Sham dan Cerap sampai.. Diorg naik bajai lain...

Kat Jakarta ni mmg tgh sales... Sana sini sales tp aku tak banyak beli kat mall2 pun sbb tak sempat sangat nak melihat2... Lagipun otak dah fikir nak memborong kat Bandung..

Terkedek2 masing-masing dengan shopping bags..... Kat Sarinah ni fridge magnets agak mahal.. Satu dalam Rp25,000 hingga Rp55,000 tapi tak berapa cantik.... Aku beli sikit je utk rumah sendiri punye.... Tapi masa ni kaki dah sakit sebab pakai ballerina shoes yg keras..... :(

Pas settle terus balik rumah untuk late lunch....
Mak masak indome je... Licinnnnnnnnnn.. Lapar kannn....

Pas letak barang, rest 10 minit terus shoot ke ITC Kuningan plak......

Dekat je dalam 10 minit kot jalan kaki... Belakang rumah je uols... Kat sana macam mall biasa tp ade gak factory outlets macam H&E, Premium dan Paspor Factory Outlets... Aku beli beberapa helai baju Guess & GAP untuk Qila dan Ariq... Oklah mahal gak sebab sehelai t shirt je dah berharga Rp85,000 hingga Rp95,000. Kira mahal lah tu kan... Dalam RM30 hingga RM35 macam tu... Bagi aku mahal sebab t shirt je pun.. Kat Bandung boleh dapat half price uols!!!!!! Original ke tak, lu fikir lah sendiri... Kena pandai cari lah uols.. Pepandai le nak hidup.. :p

Tapi mak tetap beli gak beberapa helai baju utk anak2 mak.. Tak beli nanti menyesal tak sudah! Hehehehe...
 Dan paling best petang tu adelah aku beli slippers Pororo ni.. Akekekekek... Aku call Qila malam tu cakap "Mummy beli sippers Pororo untuk Qila dgn adik.." Melompat dia dengar... Siap bagitau nenek dengan excited okay... Yang best siap ada nama lagi... Hehehehehe...
Qila suka sangat slippers ni.... 24hrs dia pakai.. Bangun tido je terus cari slippers ni pegang tak sudah... Suka sangat tengok dia suka... Yelah, masa aku baru je sampai rumah malam tu terus tanye "Mana slippers Pororo yang Mummy beli? Ada plastik tak??" Akekekekeke...

Anaaaakkkk anakkk.. Skrg slippers tu dah nak lusuh dah... Dia sedih... Aida!!! Kalau gi ITC Kuningan.... Belikan lagi slippers ni ek??? Heuheuheuheu... Sepasang Rp30,000 sahaja... ;)

Sebenarnye ada banyak cartoon lain lagi tapi ni aje yang ada size Qila dan Ariq... :)

Okaaayyy.. Malam tu just dinner kat rumah sebab Owne masak sambal ayam... Best gilaaaaaaa...
Mewah betul makan kami masa kat sana.... Thanx sekali lagi Hafiz..... :)

Day 3????? Kami spent masa dengan Qimie.... :)

1 ulasan:

Gee Carmen berkata...

syoknyeeeeeeeeeeeeeeeeee jalan-jalan, shopping-shopping!! rumah hafiz mmg cunnnn lah :)