Ahad, Januari 02, 2011

A'qila oh A'qila....

Rabu lepas kot.. Aku balik keje je Mama cakap A'qila jatuh basikal... Huh???!!!!

Bukan dia yang bawak tapi cousin dia yang datang rumah tu yg bawak dia just duduk blkg.... Dahtu jatuh kat dalam porch aje, bukan kat jalan tar luar tu... Tapi, kecederaannya agak serius jugak le.... Mama dan bibik kata, cousin Qila, Aisyah tu bawak laju.. Aik dalam porch buleh ke bawak laju??? Ade pulak kereta busu Boy park kat situ kaaannn...

Tapi aku tak pelik lah... Bebudak ni kalau main mmg ganas sket....
Dalam gambar tak berapa jelas biru kat keliling benjol tu... Pastu ada dua tiga garis melecet... Benjol besar gak.... Sian dia.... Mesti sakit..
Bibir atas pun bengkak.... Susah aku nak amik gambar sbb dia tanak duduk diam.... Haih... What to do... Kalau nak tau, Aisyah tu masa kecik lagi teruk dia kena... Dia mmg lasak semacam.. Hyper active! Setakat terhantuk berdarah tu, takde hal lah.... Kata cucu comando kaaaaaaannnnn....
Malam sebelumnya tu kami gi pasar malam... Feeling2 belanja sensorang lah tu... Org pilih bawang masuk plastik, dia pun sama pilih2 bawang dan masuk dalam plastik..... Bila tanye makcik bawang tu berapa harga bawang Qila amik tu, makcik tu terus sedekah aje... Tatau kot dia nak kira mcm mana sebab Qila gi campur2 bawang tu.. Nguahahaha.. Murah rezeki makcik tu.. Tapi Qila takdelah amik banyak.. Sebijik dua jeghs...
Jalan pun nak jalan sendiri.. Kiri bawak bawang, kanan bawak halia.. Hehehe.. Dah besar dah anak Mummy ni.. Dah boleh harap nak tolong macam2..

Tak lama lagi Qila nak masuk 3 tahun.. Kejap je masa berlalu.. Sekarang ni dia nak masuk 2 tahun 8 bulan dah.. Selain bercakap tak henti2 dia dah start potty training.. Tak berkenan betul aku dengan Mamypoko saiz XXL tu... Labuh dan nipis semacam jeghs.. Cuma pinggang je ngam dgn pinggang Qila tapi yang lain, ke laut.. Agak pelik betul tgk Qila pakai..

Nanti aku buat review pasal tu... Memang paling besar pun patot XL je... Pastu kalau anak ko gemok atau dah lebih umur 2 tahun.. Mmg patut potty train jeghs.. Memang dah wajib sangat dah.. Huhuhu....

Harini adelah day 3 Qila on potty training... Masih gagal uols..... Dia tak reti nak pee pee walaupun dah duduk steady atas toilet bowl.. Tapi bila nap tu aku pakaikan jugakle diaper.. Dia masih lagi nap 2 kali sehari so, masih takbleh diaper free 100%...

Uols buat macam mana?

8 ulasan:

Lelord berkata...

alololo dakqila...tomei2 pandai banje dah ek bagus2.

weh aku buat selang stgh jam bawak masuk toilet. tp siyes mmg penat wei. kena byk sabo. tp aku mmg x sabor, penat2 aku tertonggeng2 pasal dia kata nak kencing tp x kuo. haisss amik ko kat montot.

pastu kat dinding toilet aku boh gambo baby dok atas jamban tu. sambil2 tu aku ckp le kat najlaa "tgk baby kecit pun pandai kencing kat sini. x payah pampers pun...bla..bla..pastu aku ckp budak nak g skool mana leh pakai pampers

Marsha~ berkata...

hahahaha.. bab berlari dgn laju sambil membuka seluar Qila mmg dah selalu sangat dah bila dia kata "Mummy nak kincing..." tapi bila sampai je toilet, dah siap duduk atas toilet bowl habuk pun tarak..... cis...

last2 dia kata dia nak tido, mintak susu mintak pakai pampers sebab nak tido.. aku rasa masa dia nap tu lah dia kincing kot.. so far semalam beberapa jam tak pakai pampers dia tak kecing pon.. tahan kot..

Aliza berkata...

ahahahaha.. sama dgn aina. beria2 "mama toilet" tapi haraaammmm aper pun takde. dia ambik pampers, nak pakai, masa tuuuu la dia kencing. haaaiihhh...

saya penah terjumpa artikel, katanya kalau serous nak potty train, mula2 tu tiap 10min bawak ke toilet, kasi dia duduk. then hari kedua tiap 20min ulang. insya Allah kalau gigih, dlm masa 3 - 4 hari shud be ok.

masalahnyer, saya takde satu FULL day yg bole dedicate utk 'activity' ni jadi selalu ke laut... huhuhuhuhuuu...

Marsha~ berkata...

btol tu.. mcm Qila dia still nap dua kali sehari.. pagi sekali ptg sekali.. masa nap mmg kena pakailah kan.. rasanye mmg bila time tak pakai diapers, dia tahan kencing berak dia... maybe sebab tak biasa kot..

DYLA berkata...

itu la, nak pottry train inas jugak. tapi dia tak reti lak nak membuang kat toilet. sbb berlubang rasenya. hehe...

liza berkata...

alahai sian qila..takperlaa..budak nak besar mestilaa ada sakit2 kan..qila kan kuat..wafiy pun tgh potty train tu..tapi sama mcm qila laa..time tido kena pakaikan..hehe

Aida berkata...

marsha, aku rasa kau kena sebut ayat "shhhhhhh" lah mcm mak² kita ajar kita dulu .. baru bley kencing .. hahaha

Marsha~ berkata...

aida... daaaaaaahhh.. lama betul menyebut syyyyhhhh... sampai sendiri pulak rasa nak kencing... huhuhuhu