Rabu, Disember 29, 2010

Hutang Lipur Gunung Ledang yang sooooooo-soooooooo

Seawal 5.30 pagi dah terkulat2 bangun siapkan segala ape mak nenek bagai tu kan.. Nak berkelah kaaaaaaaaannnn..... Excited jangan cakaplah...

Mama masak banyak sangat macamle nak berkampung kat sana 4 5 hari.....

Anak2 aku yang paling ketama sekali bangun adelah A'qila... :) Excited nak mandi kolam besar.... Ihiks..
Siap nak pakai jugak itu headband dan sibuk nak bawak sekali hadiah Christmas dia tu... Dah siap2 pakai swim wear dari rumah lagi... Diapers je tak tukar ke CD.. Aku mmg pakaikan anak2 aku CD kalau swimming.. Takle mengembung nanti....
Dalam kereta masa on the way ke Sagil, asyik membodek Busu Boy.. Sikit2 cium Busu Boy.. Sikit2 nak peluk Busu Boy... Cakap tak henti2... Yelah... Happyle tu kira macam Busu Boy bawak dia gi berjalan kan.....

Sekarang ni dah tanak duduk diam2 tau... Mesti nak diri macam tu...
Dah bosan sikit dia duduk ngadap belakang... Dah start menguap.... Perjalanan takde lah lama sangat.. Satu jam lebih jugakle kot dari rumah.. Kami lalu hiway.... Cepat sikit..

Qila moncong majuk bila aku tunjuk dia ngambar dia tengah menguap ni.. Tahu pulak buruk kan?? Hehehehehe....
Hehehehehehe... Muka bengang.. Mak aku ni tak habis2 dengan handphone dia... Sah2 Mummy kau ni blogger tetap dan berpencen Qila weeeyyyyyyyyyy....
Ngeeee.. Aku bergaya dengan hadiah Christmas dari Jace.. Tikus ni Ariq punye, Charmaine yang bagi.... Tapi Qila buat macam hadiah dia je.. Siap namakan Mickey lagi...
Dah sampai... Puas gak nak carik port yang bersih, strategik dan bebas dari lalat & langau.... Last2 jumpa port ni.. Best sebab takde orang akan lalu tempat kau lepak ni... Siap dah ade penyidai baju dan dekat sangat dengan gigi air.... Qila telah paw nenek pelampung itu.. RM9.00.. Tapi terlalu besar untuk dia... Terpaksa tukar pelampung dengan Kak Shameera...
Ariq makan nugget kot.... Swim wear ni dah sendat sikit utk Ariq... Tapi still muat.... Tetap handsome di mata Mummy... Dia memula mcm pelik kenapa tempat ni banyak air tapi tak macam beach ek??
Dua langkah kedepan terus boleh terjun ke dalam air... Best sebab kawasan ni family members aku je yang mandi..... Airnya sangat sejukkkkkkkkkk......
Menu haritu sangat banyak... Nasi putih, sambal udang, ikan pari masak lada, mee goreng, ayam goreng, nuggets, nasik lemak, teh tarik.. Perggghhh.... Makan mandi makan mandi makan mandi....
Dah start masuk air.... Terpaksa carik spot yang ade cahaya matahari untuk elak kesejukan melampau.. Ariq memula takot.. Bila aku celupkan dia dalam air, dia keraskan badan dan jerit kuat-kuat.. Maybe sebab sejuk sangat kot... So, nak kasi dia berendam, kenalah kita duduk sekali so dia duduk atas pangku.. Baru dia tak jerit...
Aku suruh bibik dengkikan Ariq... Masukkan dia dalam air tapi Ariq keraskan badan... Aku suruh gak bibik masukkan badan Ariq sebab aku nak amik gambar muka dia jerit takot.. Heheheheh...
Hahahahahaha.. Mummy jahat.... Dia tak nangis ni tapi tengah jerit marah.... Hehehehe.. Keras betul badan dia takot sangat bibik celup dia masuk dalam air tu...

Orang dah lama mandi baruuuuuuuu Ariq tak takot.. Pas ni dia dah berkepit dengan ayah... Ayah dan Busu Boy layan dia mandi yang belah sana lak..
Kakak dia jugak steady je...... Bila dia terhanyut kat arus deras kat air yang nak menjunam tu, pandai pulak dia selamatkan diri cepat2.. Hahahaha.. Bi yang ajar aku supaya tak terlalu possessive dengan Qila bila dia nak explore sesuatu.. Biar je dia try untuk selamat diri sendiri.. Ihiks....

Sebab Daddy dan Mummy tahu.. Qila sangat independent sama macam Mummy kan sayang?? Cuma mengada melebih2 bila certain parts tu memangle kan.. Dah namapun cucu sulung.. Sindrom manja lebih dengan nenek tu standard ar kan.. ;P
Keliling Qila semua adelah anak2 cousins aku...
Anak Mummy yang masam sebab kena dera celupan di air terjun yang sejuk.. Heuheuheuheu...Qila buleh tahan jugak ek... Tak sejuk ke?? Dahle dia sorg je yang pakai swimming suit.. Heuheuheu.. Agak2 bibir dia biru je, aku suruh dia berjemur kat matahari.... Tapi disebabkan lemak dia boleh tahan banyak compare to Kak Shameera.. Dia takde pun menggigil.. Shameera sampai biru birat sejuk beku tahan sejok.. Menggigil2 dia.. Hehehe...
Feeling2 holiday sensorang le tu kan???
Pastu kitaorg sekeluarga lepak mandi sini sambil perang renjis2 air.. Mak aku landing dah macam ikan duyung bunting dah tu..... Aku dah simpan camera dah time ni.. Sebab aku pun terjun sekali daaaa...

Anak2 aku mandi tak lama sangat... Takut demam pulak... Pas tengok Qila dah kecut pipi, aku ajak masing2 naik, salinkan baju.... Sapu vicks satu badan dan tapak kaki.. Minyak yu yi sapu sekali kat perut.. Semua ni untuk elak selsema.. Pakaikan socks, bagi susu panas.... Qila DUA botol 9oz, Ariq satu botol 8oz susu, terusssssssss ke alam mimpi......... Best tu kan isap susu bawah pokok... Ihiks....

Aku dan cousins aku salin baju kat belakang port khemah tu je.. Ayah Qila tukang jadi guard.. Tapi lawak ar bila dia cakap "Esok2 nanti mesti keluar internet muka korang bertiga tengah salin baju" Hahahahaha.. Siot je kan.. :P

Nak buat macam mana, tandas jauh kat bawah.... Maleh nak turun basah2 tu...

Nasib baik kitaorg datang pagi2 buta.. Takde lah parking jauh sangat.. Masa kitaorg turun nak balik dalam pukul 2pm tu, ade orang park jauh ke dalam hutan... Perrggghhh.. Nak bawak barang makan lagi, nak dukung anak lagi... Bakul susu lagi... Pergghhhhhhh!!!!! Menangisss....

Nasib baik aku bawak backpack dan ade orang selang seli dukungkan Qila dan Ariq.... Bibik di arah untuk membawa bakul susu dan makanan... Heuheuheuheu...

Sekian report saya untuk tuan manager!

14 ulasan:

Ena Mazly berkata...

ehehe...dah bertahun tak pergi ke gunung ledang tu... sessekali bwk anak2 mandi air terjun, best gak ek..

norhidana berkata...

alahai seronok nyer mandi manda... comei je qila ngn hairband mickeymouse tuh..

aZhuda berkata...

bestnye...

shu berkata...

Qila konfiden abis.. tgk stail dia dgn pelampung tu, mmg jaguh air.. ade antar dia kelas swiming ke??

Marsha~ berkata...

shu.. takde lah... dia mmg antu air sejak kecik dah bergelumang dgn air.... maybe sebab kitorg train dia lepas mcm tu je so tu yang dia berani sket.. ala budak baya dia ni mana tau takot.. selagi tak kena kan?? hehehe

Aliza berkata...

qila mcm hero ajer kan... :-p
kitorg ada gak bawak aina, and dia ok la takde takut sgt. cuma tak suka dgn air sejuk. but kita mmg jaga sgt aina bukan sbb apa, pasal saya sendiri pun pernah hanyut di bawak air....

other than that, mmg lepas aje la aina tu kalau gi main kat padang ke kat rumah org... ahahahahhaaa...jatuh bangun sendiri :-p

mummysyafie berkata...

saya lagi lah tak pernah sampai ke sana. tengok air jernih je..seronok anak2 main air..

Tanpa Nama berkata...

gunung ledang ni cntik klu xde yg merosakkan..dulu2 best tp skg alaa2 jew...kan ad huggies tuk swim????? try la...

Marsha~ berkata...

Bila ramai manusia hidup tak menggunakan otak, mmg jadi mcm tu le.. tanak buang sampah betul2..

melaka takde jual huggies tu.. puas carik.. takpe pakai CD pun ok... ;)

dila~noor berkata...

bestnye,,teringt bwk tomot kt sini ritu..
ktrg kalau nk pegi mmg kn overnitela kt chalet die tu.sbbnye kalau dr jb nk grk kul bape kn
ish..rs nk pegi lg!!
qila mmg btl2 suke ekk,mesti daddy ajar water confident neh =)

maya amir berkata...

best weyhh dpt berendam2 dgn anak2.. qila nampak excited..ariq..takpe bebeh, lame2 mesti die suke air tu:)

Elin berkata...

wah..bestnyer qila n ariq g mandi2..same cam afrina..hantu air..huu.

Aida berkata...

sagillllll .. bestnya .. lama dah tak pegi .. jln kat pengkalan balak pun dah tak best .. air laut kotor sungguh .. hishhh

Elyn berkata...

esok jugak aku ajak laki aku pi congkak!!!