Selasa, September 28, 2010

Kebijaksanaannya buat aku menitiskan air mata..

Baru beberapa minit Qila tertidur... Dengan hanya memeluk selimut busuknya dan memeluk badan aku... Sebelah kiri dia, diletakkannya bear, hadiah dari Tomei ketika aku dan Bi membeli cincin tunang kami pada tahun 2006, iaitu 4 tahun yg lalu........

Tak sangka, pada tahun ini, bear itu akan dipeluk oleh anak sulung kami ketika dia mahu tidur...

Padehal sebelum ini dia tidak suka dengan bear itu... Takut katanya..

Qila minta ninit.. Aku bilang, Daddy tak suka Qila isap ninit.. Kalau Qila tak isap, Daddy akan beli banyak mainan.....

Tapi Qila jawap... "Daddy beli banyak ninit kan??"

Haih.. Kalau macam tu, tak gunalah Qila berhenti menghisap ninit sayang..... :P

Ariq sudah lama tidur, jadi aku punye masa untuk mendodoikan Qila... Manja dari biasa...

Aku ajak dia berzikir, "Jom nyanyi.... Kakak tidur ye sayang"

Seperti selalu, aku bacakan zikir munajat... Bi yang ajarkan aku zikir ini ketika Qila masih di dalam pantang.. Aku si jahil tidak pernah melafazkan apa2 zikir pada sesiapa seumur hidup aku ini. Jadinya ketika mahu tidurkan anak buat kali pertama, Bi ajarkan aku berzikir munajat.. "Qila suka.." Katanya.. Aku ingat lagi, ketika itu Bi ada short course di ALAM.. Dia kata, kalau lupa iramanya, telefon aje dia, dia akan nyanyikan.... Jahil kan aku? Zikir munajat pun tidak tahu....

Sejak dari itu, setiap kali mahu tidur.. Aku akan berzikir munajat untuk mendodoikan Qila.. DIa memang suka... Akan segera dia tidur lebih2 lagi kalau Daddy yang nyanyikan...

Selepas 2 tahun, tanpa aku sangka, malam ini Qila turut sama berzikir dengan aku... Aku betul2 terkedu bila dia turut sama berzikir....

Sebutannya amat manja.. Jelas dan agak slang seperti mualaf terutama bila dia menyebut "Allahuakbar" Sangat sempurna di telinga aku.... Sesekali jelas kedengaran, sesekali tenggelam dek kemengantukkannya..

Aduhaaaaaaaii sayang... Menitis air mata Mummy ni sayang.. Mummy terharu.. Mummy tak tahu yang Qila sudah pandai berzikir munajat.. Sangat petah bila Qila mengikut Mummy berzikir munajat tadi.. Selama ini Mummy cuma fikir Qila tahun menari & menyanyi lagu2 pop sahaje......... Qila lebih tahu dari apa yang Mummy fikir..

Bi... Bijak kan anak kita ni sayang??? Dia sudah terlalu besar.... Ling tahu, Bi mesti happy mendengar ini kan?? Mesti Bi terharu kan sayang??

Qila telah buat Ling menangis malam ini.. Tak tahu kenapa, cuma rasa terlalu rindu pada Bi... Dulu Bi yang ajarkan Ling zikir itu.. Dan sekarang anak kita melafazkannya...... Terlalu pantas masa berlalu kan sayang??

Ling rasa sangat2 rindu.. Terlalu rindu... Bukan sahaja beban rasa rindu kepada Bi dari diri Ling sendiri.. Tapi rasa rindu itu bercampur, rindu Qila pada Bi... Rindu Ariq pada Bi.... Ling merasakan kesemuanya.. Sangat pedih... Sangat2 pedih Bi.... Ling dapat rasakan kerinduan itu pada malam ini.....

Susah nak digambarkan dengan kata2 tapi rasa rindu yang teramat sangat sehingga tidak terluah oleh ape pun di dunia ini..

A'qila sayang.... Terima kasih kerana hadir dalam hidup Mummy dan Daddy... Adik Ariq juga... Mummy dan Daddy sayang kalian sangat2...

Cepatlah masa berlalu............ Cepatlah Tuhan.. Kembalikan cinta hati kami...... :(

Qila beberapa minit sebelum tidur tadi... Bear yg kena hempap tulah bestfren dia skrg ni......

7 ulasan:

Lelord berkata...

adehhh td kat FB skang kt sini lak...
uwaaaaaa aku nanges lagi

laila berkata...

sebak rasa :(

Aliza berkata...

good gurl, qila :-)
best kan tiap kali anak show kemajuan mcm ni... biarpun sikit, it's still a lot to be proud of :-)

-NiD's- berkata...

ermmmmm...tersentuh hati....sis sha..saba k...
u a great mummy....tgk QILA dh pandai bezikir..alalalal syOknyaa dengaq.....bestkan ada anak nieh...
BTW sis...saba k...doakan MOGA en.BI selamat di perantaun =)

Ana berkata...

comeiiii dia pandai sebut allahuakbar..

kami pun merindui daddy auni n athirah nie kakk..sama laa kita..huaaa..

littlehumblelynn berkata...

marsha

sedihnya...sabar yea awak!!en hubby mesti lagi rindukan awak & anak2..

DYLA berkata...

pandai qila.. bagus la ajar zikir sebelum tdo..

inas isap jugak ninit. tak tau nak putus mcm ne..